Fysisk sundhed

På Englystskolen forventer vi, at eleverne møder i skolen læringsparate. Læringsparathed indbefatter at eleven har fået den fornødne søvn, har fået morgenmad, og har den nødvendige mad med til skolens pauser.

Der er adgang til frisk, koldt vand mange steder på skolens område.

Helt fra skolestart er det vigtigt at give eleverne gode vaner i forhold til mad og drikke. Eleven skal lære betydningen af dette for kroppen.

Undervisningen tilrettelægges, så eleverne i løbet af dagen er fysisk aktive. Dette gælder både i undervisningen samt i frikvartererne. Eleverne skal opleve glæden ved leg og fysisk aktivitet og motiveres dertil gennem hele skoleforløbet.

Englystskolen tilskynder eleverne til at gå eller cykle i skole. Fysisk aktivitet fremmer elevernes læringsparathed. Transporten til og fra skole, skal dog tilpasses elevernes alder og trafik forståelse.

De voksne udfordrer de stille elever til mere aktivitet.

Vi ønsker, at eleverne hver dag får frisk luft, ligesom vi har fokus på et sundt indeklima i undervisningslokalerne, så eleverne får de bedst mulige rammer for læring.

Skolen skaber i løbet af hele skoleforløbet bevidsthed om rygning, rusmidler og alkohols virkning og konsekvenser for krop og trivsel. Skolen har særskilt ryge – og alkoholpolitik.